onsdag 7. januar 2009

Vurdering 1. termin

Hva har jeg lært?

Gjennom 1. termin i Trykk og Foto har jeg lært mye. Før visste jeg ikke hvordan jeg skulle fotografere for å få til et bra foto, men i løpet av halvåret har jeg lært hvordan man kan ta gode bilder. Jeg har lært at jeg må gå nærme inn på motivet, da bli bildet mer spennende. Har også lært at jeg må tenke litt på komposisjonen i bildet. I begynnelsen var det litt vanskelig å få det til, men etter mye trening gikk det mye bedre. Og jeg oppdaget fort at det er motiver man kan ta bilde av overalt, ute i naturen, i hagen, pynt osv. Har også lært litt om hvordan jeg skal redigere bilder for å forsterke kontraster og farger ol.

I løpet av denne terminen har vi jobbet med mer enn bare fotografering. Vi har også jobbet med trykking. Den første oppgaven vi fikk innenfor trykk, var potettrykk. Dette var en morsom oppgave hvor jeg lærte at man kan lage spennende trykk med en potet. Etter fikk vi prøvd oss på sjablongtrykk på tekstil. Dette var utrolig morsomt og jeg lærte at man kan få til bra design bare ved hjelp av en melkekartong, tekstilmaling og litt fantasi. Å trykke på tekstil var vanskeligere enn potettrykkingen, spesielt på de tynne partiene fordi fargen kom litt utenfor selve sjablongen. Vi fikk også prøvd oss på linoleumstrykk. Dette gjorde vi ifjor også, så det kunne jeg litt om fra før av. Selve teknikken er at man skjærer bort det som skal bli hvitt, så blir det som er igjen sort.

Alt i alt har den første terminen i Trykk og Foto veldig gøy. Jeg har lært masse både innen fotografi og trykk og grafikk. Dette med blogging har vært veldig interessant og jeg synes det har vært en fin måte å levere inn bilder på. Dette faget har virkelig gjort slik jeg har blitt veldig begeistret for fotografering og hvor mange muligheter det finnes innen foto.

Ingen kommentarer: