mandag 11. mai 2009

Koldnål


Ideen bak trykket mitt var å få et godt trykk ut av et foto. Jeg prøvde også å få frem det samme uttrykket som var i fotoet, i trykket mitt. Komposisjonen er bygd opp av et interessepunkt med skrålinjer. Skrålinjene skaper bevegelse og gjør uttrykket mer spennende.

Dyptrykk er en trykketeknikk som bli mest brukt innen grafikk og industriell produksjon. Motivet blir enten etset ned i platen eller påført mekanisk. På denne måten blir partiene med graveringer, mørke og de høyset delene blir uten farge. Denne trykketeknikken har blitt brukt siden middelalderen. Dyptrykk er en veldig allsidig måte å jobbe på og man lage mange fantastiske trykk med denne teknikken.

Koldnåltrykk er en kategori innenfor dyptrykk. Motivet blir påført platen med spisse verktøy, koldnåler. Man kan lage ulike graderinger ved å variere trykket med nålen du skjærer med. Vis du vil lese mer om koldmål kan du trykke her.

En kjent kunstner som har brukt koldnål er Rembrandt. Dyptrykkene hans er veldig detaljerte og har et sterkt uttrykk. En annen kunstner som bruket mye koldnål er Grete Marstein. Hun bruker ofte motiver fra naturen i trykkene sine. Ved å trykke her, kan du lese mer om Marstein og verkene hennes.

Jeg likte godt denne måten å trykke på. I begynnelsen var det litt frustrerede fordi jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle ta fatt på oppgaven. Men etter litt skissearbeid ble det litt lettere å jobbe med oppgaven. Det kjekkeste med oppgaven var å sitte å skjære ned i platen.

Av denne oppgvaen har jeg lært at det er lurt å planlegge og skisse før du begynner på det endelige produktet. Jeg har også lært at koldnål er en veldig spennende og utfordrene måte å jobbe på.

Ingen kommentarer: